Helsingør Erhvervsvenlighed
Så kom Helsingør erhvervsvenlighedsanalyse 2019
Ud af mine snart 35 år i Helsingør har jeg ikke oplevet en større virkelighedsforflygtigelse.
Hvorfor forholder du dig ikke bare til SANDHEDEN og Di´s erhvervsundersøgelse Benedikte? - Den er ny og frisk, - den er retvisende og den forholder vi andre os til. - - er du betrykket ved indholdet,? - det bør borgmesteren nemlig være.
Når jeg Læser Borgmesterens mindre flatterende opfattelse og mening om Helsingør´s erhvervsliv og lidet heldige forsøg på at bortforklare kommunens ansvar i forhold til den evig tilbagevendende elendige placering på det årlige erhvervsvenligheds barometer, så ser jeg:
|
DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. |
Tre ting som borgmesteren særligt fremhæver (som "en enormt tilfredsstillende fremgang der rykker kommunen op i den gode tredjedel");; - - - "DET ER JO LANGT FRA VIRKELIGHEDEN". - I den nye Di rapport er Helsingør placeret helt i bunden med en eftertrykkelig bundskraber. - - Fra nr. 79 i 2018 helt ned til nr. 85 ud af 93 i 2019
• Byggesagsbehandlingstid, (2018: nr. 79) - (2019: nr. 44).
• Det trækker samtidig op, at Helsingør Kommune ikke opkræver gebyr for byggesagsbehandling -men borgmesteren glemmer at se på de samlede erhvervsgebyrer som faktisk går den anden vej, (2018: nr. 15) - (2019: nr. 30).
• Kommunale investeringer: Det nye Flis-kraftvarmeværk - byskolen og Espergærde er i Helsingørs målestok, store investeringer og giver stor byggeaktivitet (2018: nr. 57) - (2019: nr. 27).
- - Ja men hør nu her Borgmester, du tager jo tal ud fra en Dansk Byggeri rapport fra juni 2019?. - Byggesagsomkostninger opkræver kommunerne slet ikke mere. - - men alle andre gebyrer er fakktisk blevet dyrere og trækker ned. - At byggesagsbehandlingen i 2013 kunne tage 3 - 4 ja helt op til 10 år vil være unfair at bemærke, men kun at det "måtte" blive bedre. - - Det er vel egentlig også klart nok at byggeaktiviteten og de generelle investeringer stiger i 2018 -2019 når der bygges et Flisfyr til 1 Mia. der forurener dobbelt så meget som et gammel kulfyret værk i Sibirien?? - - (det sker trods alt ikke hver dag?) - - Hvad er det så lige Borgmesteren vil pege på til grunlag for en bedre placering i erhvervsvenlighedsbarometret ? ?
|
Fint nok, hatten af for den forståelse Borgmesteren udviser på de tre parametre.
Så er det tæerne krummer igen når jeg læser at borgmesteren åbenbart har forstået at krav om og kontrol af arbejdsklausuler der blev vedtaget i 2016 - 2017 men gradvis slækket 2018 - 2019, gav en fremgang fra (2017: nr. 67) - (2019: nr. 29). ? ? - - Hvorfor er det så Borgmesteren ikke kan forstå at de krav ved udbud - udlicitering og salg af grunde, Christian Holm Donatzky vil pålægge erhvervene her i 2020, vil få nøjagtig den samme NEGATIVE effekt på erhvervsvenligheds barometeret de kommende år, når borgmesteren lige her indrømmer tilsvarende tidligere klausuler og krav har haft en dårlig effekt.? Så er det du som borgmester må kalde Donatzsky til orden og forklare ham at bla. han er årsag til den meget dårlige erhvervsvenlighedsmålinger.?
Bortforklaringer og de dårlige undskyldninger fortsætter og borgmesteren udtaler: "Men det er vigtigt at huske, hvad kommunen egentlig har ansvar for. F.eks. er kommunen underlagt Fingerplanen, som Folketinget har bestemt. Det betyder vi ikke har mulighed for at udlægge store nye erhvervsarealer. Det trækker ned i undersøgelser". Det er vel nok en sandhed med modifikationer.? - FS.a Udvikling af detailhandlen og indre by har fingerplanen ingen indflydelse herpå, men her har Helsingør Kommune taget en stor del af Helsingør´s erhvervsliv som gisler i Kommunens forfejlede erhvervs og udviklingspolitik hvor kommunen direkte forhindrer erhvervsudvikling, og rent faktisk fratager detailhandlen sit eksistensgrundlag fordi kommunen ønsker at omdanne Helsingør bymidte til en uddannelses-campus i stedet for Detailhandel?? - - "her er det vigtigt at huske, hvad kommunen egentlig har ansvar for", nemlig at skabe rammerne for en detailhandel i udvikling - - - DET ANSVAR HAR KOMMUNEN TOTAL SVIGTET, men har smidt detailhandlen ud af indre by - - her gælder INGEN bortforklaringer. - - og trækker du kortet "Fingerplanen" igen, kan jeg henlede opmærksomheden på, at landsplandirektivet om detailhandel åbner mulighed for et BYDELSCENTER med større
udvalgsbutikker på Svingelport grunden og det har jeg skrevet til dig flere gange, - Herudover er Helsingør hver gang blevet indbudt til forhandlinger om ændringer i og dispensation for fingerplanen men Helsingør er aldrig mødt op. I 2012 skrev jeg til planudvalget og mødte selv op til forhandlingerne om ændring af Fingerplan2013. Helsingør manglede i den grad byggejord, men det officielle Helsingør mødte ikke op og var ikke representeret . Fingerplan 2013 blev ændret og et større areal (der kunne skaffe ca. 3000 nye skatteborgere eller ca. 478 parcelhuse) ved Kelleris blev frigivet til bebyggelse men det fandt Kommunen først ud af tre år senere, selvom jeg adskillige gange påpege det, Kommunen solgte endda de berørte egne jorde fra materialegården i Kvistgård fra til spotpris fordi kommunen ikke vidste det var værdifuldt byggejord. ? -(Jeg var på det tidspunkt selv inde over den største jordlod op mod Kelleris hegn, som dengang tilhørte en sød dame i Allerød) - Ligesom jeg forhandlede om den forurenede Sanvic grund - - det er noget vås du skriver Benedikte - - HVOR ER DEN DIALOG DU PÅSTÅR??. - - Var det de to morgenmøder der blev afholdt i en nedlagt kaffebar hvor de fire hejemløse så sit snit til gratis morgenboller?
|
Samlet
bundplacering nr. 85 |
Du trækker her en gammel analyse fra Dansk byggeri Juni 2019 op af hatten - beskylder Helsingør´s erhvervsliv for "dovenskab" - bortforklarer, - vikler dig selv ind i et forklaringsproblem - fralægger dig ansvaret og giver erhvervslivet skylden? - - hvorfor forholder du dig ikke bare til SANDHEDEN og Di´s nye analyse, Benedikte Kiær ? ? - - Du er borgmester, - det er dit ansvar. - Vi har IKKE brug for bortforklaringer og ansvarsforflygtigelse, - du har klare anvisninger på hvad der skal gøres og det er din opgave at kalde Donatzky til orden, det er det du er valgt til. - (Donatzsky er fin til historiefortælling men han får total og absolut DUMPEKARAKTER I ERHVERV - ØKONOMI og UDVIKLING)
BEMÆRK! - Det samme siger den nyeste DI analyse 2019 der giver Helsingør en absolut bundplacering i erhvervsvenlighed: (den nye DI rapport viser at det er direkte ERHVERVSFJENTLIGHED ) hvilket også kan læses i Benedikte Kiærs verbale udfald mod Helsingør´s erhvervsliv efter offentliggørelsen af DI´s rapport. (Se nedenfor)
LAVESTE PLACERING: Helsingørs laveste placering er som nummer 92 i kategorien "Fysiske rammer", som omfatter tilgængelighed af erhvervsgrunde, lokalplanlægningen og den digitale infrastruktur med bredbånd-og mobildækning.
- - - ? ? BUNDPLACERING NUMMER 92 - UD AF 93 . - - det er svagt på et af de allervigtigste områder som netop Helsingør er meget meget dårlige til at administrere.
Jeg kan lige, med links, henvise til mine tre sidste artikler om hvad Kommunen bør
prioritere og hvor jeg netop nævner lokalplanlægningen i forbindelse med Svingelport og den digitale infrastruktur - bredbånd-og mobildækning samt kommunens dårlige dømmekraft og manglende digetale netværk:
Her savner jeg den "dialog" du taler om men jeg aldrig har oplevet. - - en dialog skal være mindst tovejs, men Borgmesteren blev bare "tøsefornærmet" over min helt relevante kritik som DANSK INDUSTRI nu også bekræfter og understøtter med helt klare anvisninger med direkte adresser til nøjagtig de punkter jeg har nævnt og skrevet adskillige gange.
BORGMESTEREN SÆLGER HELSINGØR`S ENESTE MULIGHED FOR UDVIKLING.
HELSINGØR ER ET IT MØRKELAND DER I DEN GRAD SKAL OPGRADERES.
ÅBENHED OG DIGITALISERING MODVIRKER DIGITAL KORRUPTION
Hent
selv erhvervsanalysen her:
Helsingør Kommunes samlede placering i perioden 2010 til 2019 fremgår af tabellen. Spændet går fra en plads som nr. 1 til en sidsteplads som nr. 93. - - vi har 96 kommuner men de små Langeland, Samsø og Ærø Kommuner er ikke længere med i undersøgelsen, Dvs. Helsingør´s plasering som nr. 85 søger stadig længere mod bunden. og ligger i dag og "vigtiger" sig blandt de dårligste yderkantkommuner Samsø Ærø og Lanngeland
Jeg burde stoppe her, men det er jo noget frygteligt sludder du skriver Benedikte:
"Understøtte netværk og sikre godt grundlag for flere gæster og mere turisme til vores kommune. Helsingør Kommune er glad for samarbejdet med det lokale erhvervsliv" - - det er jo direkte usandt Benedikte
Jeg har netop i mine seneste artikler og siden 2008, påpeget at Helsingør har et alt for ringe (faktisk slet ingen) netværk og Helsingør
Kommune er den absolut dårligste i hele Danmark til at tiltrække turister og jeg har dokumenteret at på trods af Kronborg, ligger Helsingør langt under landsgennemsnittet i 2019 som er en tilbagegang i forhold til 2018. - - - det var du bestemt "IKKE GLAD" for jeg skrev.? - ? - (var det ikke her sandheden var ilde hørt og du igen blev "tøsemopset" ?)
Det "duer IKKE" Benedikte, vi kan ikke have en Borgmester der bare bliver TØSEFORNÆRMET og blokerer for dialog hver gang erhvervslivet "kvækker" om noget der går din ære for nært.?
Det haster med en ny mere udviklingsmindet Borgmester. De investorer der dukkede op efter vi i 2013 skaffede mere byggejord i Kelleris til udvikling af boliger, de gamle industrigrunde og Espergærde generelt, er allerede ved at Trække følehornene tilbage på manglende udvikling i Kommunen, og det kan være meget vanskeligt at lokke dem tilbage til en allerede døende by.
("Tilføjet komentar Nov. 2020")
Du har nu ved den seneste Di rapport 2020 fået FAKTA LAGT PÅ BORDET?