København Lørdag den 26. Okt. 2019 kl. 15:10
SORT - SORT og SORT af mennesker
- Det lyder fra lokalbeboere i byen; - ALT ALT for mange turister.
Jeg har de sidste par år, hørt det rigtig mange gange.
|
Alt for mange turister i København |
Som forretningsdrivende i Helsingør, der oplever en TOTAL DØD by med under 10 mennesker og tomme gader der råber til hinanden i samme tidsrum, kan man kun forbande Københavnernes klagesang og tænke sit, - -i burde være glade, her i Helsingør dør forretningerne på stribe fordi der ikke er mennesker/kunder nok i byen. ?
I dag undrede det mig specielt, - en syg lørdag sidst i Oktober, ? - Klokken er midt eftermiddag og det er udenfor turist sæsonen?? - ALLE burde sove "powernap", se tegnefilm med børnene lørdag eftermiddag, holde siesta som syd på,? - Alligevel SORT - SORT og et helt uoverskueligt mylder af mennesker i alle gader og strøg - kø foran cafeer og i restauranter.
Hvad gør Helsingør forkert? - Vi har masser at byde på.? alligevel gider hverken turister, og slet ikke lokalbefolkningen Helsingør.? - Kommunen smider harlekins millioner efter Kultur,? Alligevel gider INGEN Helsingør der bare ligger som et provinshul.
|
H.C. Andersens briller i glasmontre |
Hør her Borgmester - Politikere og byråd. HELSINGØR ER NU SÅ NEDSLIDT AT INGEN GIDER OS. Forretninger lukker på stribe fordi der i Helsingør's Lokalplan ikke gives mulighed for fortætning, udvidelse, Fornyelse og tilpasning til moderne tider med nethandel. HELSINGØR HAR VÆRET helt uden udvikling siden sundtolden belev ophævet i 1857, - - Det er muligt man på tinge mener at HELSINGØR SKAL VÆRE EN MUSEUMSBY MED KULTUR? - fint nok, men det er Helsingør jo heller ikke, ? Men blot en provinsflække i forfald ingen gider?
Helsingør "Vil satse på Kultur og turisme" ? ? - - - OK, fint nok, så lav Helsingør til en museumsby, det er ikke nok at poste Mio. i koncerter og events, Byen skal også fortælle den historie turisterne ønsker at høre,
" Stop HC. Andersens briller i en glasmonter midt på Stengade" - Hans udtrådte sandaler i en anden glasmonter i en anden gade og fortæl den historie turisterne ønsker at høre, detailhandlen skal opgraderes med udvikling af Svingelport og byen skal også være lokalbefolkningens foretrukne shoppingområde.
Svingelport skal udvikles som en del af indre by´s
shopping-oplevelses-område.
Det lyder fra borgmesteren til detailhandlen.: "Det er ikke kommunens opgave at støtte en skrantende detailhandel" ? - NEJ det er det ikke. Men det er kommunens opgave at "skabe rammerne så detailhandlen selv kan udvikle sig", - - - INGEN detailhandel kan udvikle sig i en nedslidt by i forfald, som end ikke lokalbefolkningen gider.? - - - Helsingør er jo hverken en Museumsby eller en kulturby, men en nedslidt provinsflække der ikke har været udviklet eller vedligeholdt siden Sundtolden i 1857, - - et hul i Nordsjælland ingen gider længere.
|
Helsingør indre by skal tilføres større udvalgsbutikker ved udvikling af Svingelport. |
Når man så som forretningsmand oplever København i regnvejr en dødssyg lørdag eftermiddag sidst i Oktober, så er det cellerne begynder at snurre under kasketten, - Ja, ? men det er jo totalt ineffektivt det her, der er alt for mange mennesker i København, personalet farer forvildet rundt for at holde øje med forretningen og behage de mange mennesker der skal på toilettet, men jeg hører IKKE kasseapparatet klinge i takt med de mange kunder?? - - Der ER for mange mennesker og "forretningen Danmark"/det udbytte vi skulle have af de mange turister bliver ineffektivt", - for dårligt - og i visse tilfælde overruuler omkostningerne ved så mange mennesker på et sted, indtægterne. - Sagt på en anden måde: "Turistindustriens velsmurte maskine får forstoppelse og kan ikke fordøje indtægterne"
Jeg har talt med flere i København´s Havn der giver Birgitte Bergmann skylden for de mange krydstogtgæster:
Jeg har læst Julian Hrasko Sonne´s artikel "Helsingørs fremtid er en Midtby", - super artikel 100% enig.
Jeg lyttede opmærksomt til Julian Hrasko Sonne´s PODCAST: med havnechef Jesper Schrøder. - Genialt! - - specielt den der med at omdanne Krydstogtskibenes kloakvand til biogas/bioeternol, og sælge det tilbage til krydstogtskibene som Grøn/driftsmiddel.
Genialt fordi ved anlæg af en krydstogtkaj skal der bruges enorme mængder fyldjord til opfyldning under kajanlæggene, men bygger vi to kæmpe tankanlæg til "spildevand" fra krydstogtskibene, så bliver omkostningerne til fyldjord billigere, Bygger vi så samtidig et parkeringshus der rækker ind til den nye undergrundsstation, bliver det endnu billigere, men som havnechef Jesper Schrøder udtaler,"jo længere tid vi venter, det dyrere bliver det.
Det lyder daglig fra København "Vi vil have turisterne ud af byen" - - "der er alt for mange turister i København" - - "København er ved at kvæles i Turister"
|
Helsingør har et kæmpe potentiale ved byudvikling men ingen forstår det?
Stort Billede |
NÅR JEG BLIVER FORVIRRET PLEJER JEG AT SÆTTE MIG I ET HJØRNE INDTIL DET GÅR OVER.
Det gjorde jeg så, - men her pirrede en tanke mig stadig.
PÅ DEN ENE SIDE HAR VI: (Danmark har)
En skyldbetynget Birgitte Bergmann ?
En havneshef med store visioner. ?
En helt død by i Nordsjælland der er Nedslidt og totalt "out of date". ? - - men med masser af kultur, Kulturarv, Shakespeare, Hamlet og sundtoldens by med en "splendidt" historie at fortælle, - - (vi ved bare ikke hvordan)
Vi har en kommunalbestyrelse der blindt fokuserer på at Helsingør skal være en kultur og museumsby, men Kommunen ved bare ikke hvordan det skal komunikeres ud, og at detailhandlen og turisterhvervene så også er dem der skal bringe de mange kultur Mio. tilbage i Kommunekassen med + og ingen forstår at Detailhandel også er kultur. - Ingen gider besøge Helsingør så vi også kan få lidt økonomi ud af det og den lokale detailhandel har kommunen/Lokalplanen "stækket" for udvikling.
Nogen drømmer om en krydstogtkaj/industrikaj vi ikke lige kan finde ud af. men drømmen om krydstogtkaj synes mere at blive brugt som "løftestang" for at sløre endnu en fejlinvestering i et flisfyr der aldrig kommer til at køre og der ikke kan skaffes flis til uden en ny industrikaj.?
PÅ DEN ANDEN SIDE HAR VI: (Danmark har)
København som er ved at kvæles i succes, - alt for mange mennesker på gader og strøg,
- København´s detailhandel, cafeer og restauranter får ikke nok i "kasseapparaterne" fordi der er for mange mennesker.
Udvikling af Københavns havn, logistikken og eksponering af det enorme havne areal har været en kæmpe succes, som Jesper Schrøder har været en del af.
CMP og Havn & By har i dag en meget værdifuld ekspertviden i drift og udvikling af krydstogthavne og udvikling af gamle havnearealer.
En krydstogtindustri der er ved at kvæle Copenhagen i mennesker og succes.
Da vi skulle udvikle Ørestaden lavede vi et Ørestadskonsortium.?
Kunne man ikke sætte Birgitte Bergmann og Jesper Schrøder sammen med CMP i et "UdviklingNordsjælland" konsortium ?
Eller ganske enkelt udvide CMP og Havn & By´s område til en "Nordsjælland afd" i Hovedstadsregionen, med Birgitte Bergmann og Jesper Schrøder som Helsingør´s repræsentanter.
|
Her kommer 8000 turister og et flydende tropisk ferieparadis lige forbi
Stort Billede |
I dag er konkurencen i krydstogtindustrien benhård, et krydstogt eventyr er ikke længere forbeholdt de mere velstillede, men er en konsumvare på lige fod med en hvilken som helst anden feriepakke på hylderne.
Der bygges flere større og mere effektive krydstogtskibe, alt logistik er gennemarbejdet og skal fungere super optimalt. for at få billetpriserne ned. etableres restauranter, spillehaller, shoppingcentre, vandland og forlystelsespark ombord på kæmpe sejlende feriresorts med op til 6000-8000 pasagerer der udskiftes hver 7. dag fordi det er det mest rentable for skibet.
Her er det et "forklædt" krydstogtskib der kommer forbi, men vi skal måske vænne os til at der et par gange i løbet af sommeren, flyder et tropisk ferieparedis forbi og smider landgangsbroen på Helsingør´s nye krydstogtkaj og vi alle kan fornøje os ombord et par dage eller bare nogle timer i solen? ? - - - Teknologien udvikler sig i en rasende fart, Den næste generation af flydende tropiske ferieresorts har formentlig deres egen SOL med, der kan lune lidt på en grå Dansk regnvejrsdag ?
Se Sct
John´s floarting Tropical Islands Resort
Der er jo indlysende mange grunde til et meget tæt samarbejde med København. - Nu raser debatten om en Krydstogtkaj i Helsingør, Her vil et logistisk samarbejde med København og Hundested være lige til højrebenet, - Helsingør kan tage de største krydstogtskibe der ikke sejler videre til Baltikum, - København har for mange anløb og sender de store til Helsingør og mellemstørrelsen til Hundested.
København overvejer at tilbyde Landstrøm, - Helsingør har ikke mulighederne eller midler, men ved et logistisk samarbejde Kunne de under
10% der i dag kan modtage landstrøm, anløbe CPH og de allerstørste der ikke kan anløbe CPH, lægger til i Helsingør.
København sender i dag ca. 45 turistbusser nordpå mod tre af europas betydeligste renæssanceslotte, 1/3 eller pasagerer til 15 af de busser har set Fredensborg - Frederiksborg og Kronborg slot tidligere.
- Jeg var til middag for et par år siden (før Værftets Madmarked ødelagde City Walk ideen), hvor vi netop talte om at de 15 busser såvel kunne sætte pasagerer af til City Walk og Power shopping i Helsingør indre by, og hente dem 2½ time senere bag Kvikly, hvis byen blev lidt mere indbydende og spændende.
Helsingør er IKKE blevet mere spændende, men derimod bliver Helsingør indre by mere tarvelig dag for dag.
Helsingør Kommune kan åbenbart IKKE finde ud af at få kultur-turismen til at være "Et levebrød", eller bare noget der giver overskud til kommunekassen.
Derfor vil det give god mening at fylde den Danske side af hele Øresundsregionens udvikling og turistindustri "I EN GRYDE" med den forventning at dem der er ved at kvæle København i Succes, også kan udbrede et overflod til resten af den
Danske side af Øresundsregionen.
I DANMARK`S INTERESSE: vil det give mening at koordinere ALLE krydstogtanløb og HELE turistindustrien, ligesom udvikling af Helsingør indre by og Havn IKKE er noget Helsingør byråd på nogen måde kan finde ud af, uanset hvor mange borgermøder der afholdes. - Det kommer vi til i sidste ende at overlade til eksperter, uanset hvor mage gode ideer fru Jensen på 3´- i Sudergade har om Netto i Kvistgård.
Læs også: HVORFOR ER HELSINGØR KOMMUNE SÅ DEN UBETINGET DÅRLIGSTE I DANMARK til at tiltrække turister?
I USA samarbejder "Fort Lauderdale" og "Miami" om, og kordinerer det meste af verdens krydstogtruter, ? - ? - København og Helsingør skal bare samarbejde om Danmark. - - Det kunne såvel være København og Hundested, men Helsingør ligger strategisk bedre og er den eneste der kan skaffe den vanddybde de allerstørste skibe kræver.
Tag en PDF udskrift med i
byrådssalen