Helsingør mangler en krydstogtkaj
Hvad blev det til med den krydstogtkaj Havnechef Jens Schrøder havde på tegnebrædtet. ?
Turistindustrien i Nordsjælland er i frit fald - -
amerikanske
turister er år til dato 27 procent under 2019-niveauet.
Antallet af
rejsende fra Storbritannien er faldet med 25 procent
Oversøiske turister udebliver, Specielt KINA tegner en tilbagegang på hele 87 procent færre kinesere,
og det bliver værre de kommende år.
Nov 2022 lød det fra Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.
Til gengæld udeblev mange af de oversøiske turister. For eksempel ligger andelen af amerikanske turister i år til dato 27 procent under 2019-niveauet. Antallet af rejsende fra Storbritannien er faldet med 25 procent, mens hele 87 procent færre kinesere tog turen hertil.
Der har været mange forslag til en krydstogtkaj, som byrådet p.ga. korruption
har forpurret.
I dag er det kun meget små af nutidens skibe der kan gå ind i statshavnen. - Hvis Helsingør vil "krone" sig selv som maritimt uddannelses-center, så er det yderst pinligt, at vi ikke har fulgt med den maritime udvikling, og Kongeskibet er det største skib vi kan modtage.?
Ingen krydstogtskibe er så små og Besøg fra oversøiske Turister -
Amerikanere Australier Asiater Kinesere er styrtdykket med over 80% og
det ser ud til at fortsætte i mange år frem.
Vi mangler en krydstogtkaj. Nu kommer krigen i Ukraine, klima og energikrisen Helsingør turistindustri til undsætning, og Backscatter og Arkitektforeningen arbejder nu med udvikling af en ny Fingerplanen 2.0. - hvor en RING6 - en fast HH-forbindelse og et samlet Power To X infrastruktur netværk, der forbinder Skandinavien med det Tyske netværk er indtænkt.
Hør en saglig udtalelse omkring krydstogthavnen fra den tidligere havneshef Jesper Schrøder :
Vi ved at Helsingør får en krydstogtkaj, hvad-enten Kommunen vil det eller ej, men vi ved også at når så mange myndigheder - beslutninger og råd, skal koordineres, så tager det tid, og en realisering ligger 15 - 20 år ud i fremtiden, og så er 40 - 50 % af Nordsjællands turistindustri, Hoteller og restauranter under konkurs.
Derfor kunne det være en ide at opfriske de planer og ideer Havnechef Jesper Schrøder havde på tegnebrættet. - - Hvor langt var Havnechef Jesper Schrøder med projektet inden han blev stoppet og fyret. ?. - - Vi kan se at Havnechefen var meget aktiv I.fht. at styrke turismen i Nordsjælland, - - Var det ideer eller projekter der kunne videreføres
Læs også Hvem taber og vinder på korruption i byrådet ?
|
havnechef Jesper Schrøder blev ofret på Borgmesterens koruptionsalter fordi 6 personer fra trykkerdammen truede borgmesteren til at fyre havneshefen og lukke havneprojektet. - Ærgerligt fordi udvikling af havnen er gået helt i stå, men ikke ualmindeligt i Helsingør kommune.
Truslen lød "Hold kaj'e - eller....?" |
Ifølge havnechef Jesper Schrøder er gæsterne vildt begejstrede for Helsingør som destination.
En krydstogtkaj kunne eventuelt også indtænkes i en ny Fingerplanen 2.0. - hvor vi ved vi får en underboring af kystbanen hvor en ny station sænkes ca. 35 M under nivau. - - her kunne man indtænke en kæmpe underjordisk P-kælder i direkte forbindelse med stationen - Under krydstogtkajen hvor der i stedet for massiv fyldning kan være plads til parkering samt Power to X tankanlæg til multi-exer, Ethanol -Ammoniak (NH3) -El -Gas og brint.
Verden har forandret sig siden Kronborg blev bygget, men Helsingør nyder stadig en strategisk gunstig lokation og hvis energiminister Dan Jørgensen mener det alvorligt med udvikling af Power to x og Grøn energi som en oplagt eksportvare, - Ja så kunne Helsingør´s strategiske beliggenhed være velegnet til en stor scala produktion af Ethanol - Ammoniak (NH3) - El - Gas og brint til eksport. - eksport og import station for skibstransporteret POWER TO X produkter til- fra hele Østersø regionen og Finland.
Helsingør er i revision af landsplandirektivet 2022, tænkt som Bunkering og Eksport hub for GRØN Ethanol - Ammoniak (NH3) - El - Gas og brint til eksport fra pipe lines, men også
fra tre Multistandere der etableres i forbindelse med en service kaj ved
Trykkerdammen, der også fungerer som krydstogt kaj
10 førende maritime organisationer er gået sammen på COP27 om, at det inden årtiets udgang skal være muligt at sejle på grøn brint for blandt andet at kunne nå målsætningen om at være CO2-fri i 2050.
Vi lever i en klimanødsituation, og vi er nødt til hurtigt at accelerere den globale tilgængelighed af grønne brændstoffer, siger Henriette H. Thygesen, CEO for Fleet and Strategic Brands hos A.P. Møller – Mærsk som allerede har bestilt 12 Co2 emissions frie containerskibe
- som forventes at kunne lægge til Ammoniak (NH3) bunkering ved Trykkerdammen.
Vi har søkablerne til Sverige og det vil være oplagt at Danmark producerer PTX produkter af billig overskudsstrøm fra de Svenske og Norske Vandkraftværker.
Den til dato kendte virkningsgrad for et Elektrolyse anlæg er ca. 70-75% men hovedparten af de sidste 25-30% er spild i form af varmeudvikling.
Den spildvarme kan hentes hjem igen hvis vi kombinerer den grønne omstilling med vindenergi og varmepumpe baseret boligopvarmning hvor de nye jord til vand varmepumper til større fjernvamestationer bliver 25 -30 % mere effektive hvis jordslanger nedlægges og opsamler spildvarmen omkring de nedgravede 400 MW Elkabler.
Tyskland er langt fremme med udvikling af et landsdækkende Brint infrastruktur net og for at opnå en endnu højere virkkegrad skal der samarbejdes om udviklingen af et fælles Ethanol -Ammoniak (NH3) -El -Gas og brintinfrastruktur Netværk. -
Her har Danmark mulighed for udbygning af en fælles Brintinfrastruktur i de allerede eksisterende El-Gas-fibernet korridor, hvorved spildvarmen fra El-transport og Elektrolyse produktionen også kan udnyttes for at hæve virkningsgraden til 90-95%, og så begynder Power To X teknologien at være rigtig interessant.
Med en ny anløbskaj ved trykkerdammen er der plads til 5 multi bunkering standere til export af Ethanol - Ammoniak (NH3) - El - Gas og Brint(Hydrogen) - her er altid "smult" vand og en dybte på 18m. til de allerstørste skibe.
Læs mere om om Helsingørs Krydstogtterminal