Ny "bymidte task force" i Helsingør
Jeg har fulgt By & Havn i københavn tæt og med stor interesse i mere end 40 år.
Der er sket en fantastisk transformation af Københavns nedlagte industriarealer og udslidte havneområder, til nu at være en turistmagnet for arkitektur og kulturturisme, samtidig er CPH transformeret til en storby der virker som en magnet på forretnings relationer og højtydende skatteborgere.
|
Som når du går i REMA 1000, lukkes du ind i en labyrint i den ene ende af forretning og når ikke kassen før du har set HELE forretningen - - Den labyrint skal vi lave i Helsingør indre by. Vis stort billede - - -Gå Citywalk ruten |
Jeg ser Helsingør søger en ny arkitekt med interesse for byudvikling, og du skriver at udviklingen skal ske i samarbejde.
Det er altafgørende for succes, at udviklingen sker i tæt samarbejde og dialog med byen, - (Brugerne, men hvem er brugerne, er det Helsingør handel,? er det dem der er eksistensgrundlaget for detailhandlen i Helsingør, og hvordan samarbejder kommunen med dem?, - eller er der dem der har viden og erfaring i byudvikling, )
By & Havn´s store succes skyldes nok samarbejde, men i højere grad input fra "professionelle" med viden og kendskab til hvordan man transformerer en nedslidt by og havn, og ikke mindst en professionel anskuelse af de i tiden tilstedeværende udviklingsmuligheder.
Jeg mener den nye arkitekt med interesse for byudvikling, skal ansættes på hans/hendes kompetencer, professionalisme og viden om byudvikling (gerne en der kan kopiere "By & Havn´s" model, hvor jeg mener der kan hentes meget erfaring)
Det mix du nævner for Medlemmerne af det nye "bymidte task force" er jeg meget nervøs for.
Der er modstridende interesser i de grupper du nævner, og ingen erfaring, viden eller interesse for byfornyelse der skal føre til bedre vilkår for detailhandlen, og mere liv i indre by.
I de 40 år jeg har været aktiv i Helsingør, har vi set adskillige tiltag der aldrig er blevet til mere end snak.
Hvis du virkelig mener det du udtrykker, er det ikke gjort med et "knips" med fingeren, og det er ikke bare småpenge der skal investeres.
- Uanset om du samler en ny "bymidte task force" på 20 eller 30 personer ud af de rupper du nævner, og uanset "STORE" - "gnaveben" til tre fra kommunen, vil der ikke ske andet end alle vil løbe forvirret rundt om hinanden indtil kommunevalget, hvor nye gnaveben skal uddeles. - - vi har set det u-endeligt mange gange,
Der sker ingenting, og gruppemedlemmerne forlader gruppen fordi de keder sig eller de gider ikke længere møde op til gratis morgenkaffe og rundstykker.- - jeg kan nævne adslille tiltag som på samme måde, blot er løbet ud i sandet. - - Hvorfor gentage noget der ikke fungerer.
Som du nævner det, har vi en smuk, men også en speciel by, der ikke har været udviklet eller forandret siden sundtolden ophørte. - - i 100 år efter sundtolden, var Helsingør en stolt værft-arbejderby, og i særdeleshed efter værftets lukning i 1983, har udviklingen været helt stillestående.
|
der vil opstå nyt liv i byen, - hele sommeren vil der være behov for sommerjobs til studerende, der giver turisterne en ekstra oplevelse ved at kører krydstogtgæster frem og tilbage gennem indre by i Rikshaw cykler, .- - måske cykkeludlejning - - mv |
Hvor detailhandlen i længere tid udnyttede grænsehandlen, valutaforskellen og Sveriges strenge alkohol regler, har Svenskerne nu købt De Danske Spritfabrikker og liberaliseret spiritusreglerne, den danske Ost er blevet for dyr og detailhandlen i Helsingør, har for sent opdaget at de Danske kunder også fravælger Helsingør fordi udvalget nu er for ringe og med kommunens tidligere planer om at gøre indre by til en "uddannelses campus", var der ingen udsigter for nye større udvalgsforretninger i Helsingør
Hvad kan vi lære af det
Ja, vi har jo set hvordan det går når politikerne forsøger at regulere detailhandlen i kommen med "uheldige aflastningscentre" som aldrig er blevet nogen succes, men kun har forkortet levetiden for adskillige detailhandlere i indre by, og til skade for indre by, har forsøgt at trække udvalgsbutikker til Prøvestenen
Nu proklamerer Coop også en drastisk nedjustering (formentlig en total lukning inden for 4 - 5 år), og så har Helsingør yderligere et problem, såvel med Kvickly i Helsingør, som i prøvestenen, - - ikke bare et problem for detailhandlen, men også for Helsingør by og kommune, som vil få svært ved at tiltrække nye ressourcestærke skatteborgere når der bliver for langt til de daglige indkøb.
Da Værftet lukkede, sadlede kommunen om og satsede på Kultur og turisme. Turister har vi masser af, der bliver årligt fragtet ca 450.000 turister til Kronborg i 30 - 35 daglige busser, men de turister ligger ikke en krone i Helsingør - - det er ikke en bæredygtig turistindustri, og det er her vi skal gøre den store indsats. 2 Læs min artikel her.
Hvis du virkelig mener det du udtrykker her, så skal der nedsættes en mindre "PROFESSIONEL" "bymidte task force", der ikke skal sidde i "rundkreds og diskutere i dage", før en nødvendig beslutning tages. jeg kan ikke se hvorfor "Grundejerne" skal repræsenteres. - -
GIH gruppen som jeg ved du kender som "Lars Bjøknæs" -"Jurnalistika.dk" - "Udvikling Nord" - "Klejner til Ejner" og senere "Nej til Kaj" gruppen, og består af de samme tre grundejere der er enige om at fastholde de urimeligt høje huslejer, - mener du en ny "bymidte task force" skal "please" dem, på bekostning af detailhandlen?.
Kommunaldirektøren og to politikere, er og bliver ikke "professionelle" byudviklere, - - uanset hvor sture "gnavebenene" er. .
Hvad skal kommunaldirektøren i det forum.? - En politikker skal "vælges" af detailhandlen. (det kunne være Birgitte Bergman hvis hun stiller sig til valg. Kva. sin fortid cityforeningen, kender hun byens problemer, og jeg ved Birgitte Bergman har et godt forhold til København´s "By & Havn", og kunne måske hente viden og erfaring fra sin tid i CPH.)
Jeg mener at en ny "bymidte task force" skal være en direkte kopi af København´s "By & havn" , som var professionelle (faktisk kun to) personer, der uden politisk indblanding, fik frie hænder til at levere en "professionel" byudvikling. (Når Helsingør søger arkitekt med interesse for byudvikling, kunne de krævede kompetencer være erfaring i byudvikling, og kunne være den ene, og lad så detailhandlen "vælge" den politiske medspiller, som skal genvælges ved næste kommunalvalg. - - nu har jeg givet min stemme.)
Så mangler vi bare en fuldtids ansat med ERFARING, PROFESSIONEL VIDEN OG INTERESSE FOR BYUDVIKLING.
For mange kokke fordærver maden.
Jeg er bange for at kommunen, (og for den sags skyld også de grupper du nævner), misforstår det "nødråb" når Borgmesteren går en tur i indre by, og ser de mange forladte og lukkede forretninger.
Helsingør råber ikke om hjælp til at drive detailhandel i Helsingør, - - det er ikke kommunens problem, og det kan politikerne ikke hjælpe med.
Men det er kommunens problem, og kommunen har ansvar for at "rammerne" for at drive detailhandel i Indre by er til stede. (det ansvar har alle byrådets medlemmer i deres daglige arbejde)
Når vi ved at mere end 450.000 turister, transporteres til Helsingør, hvert år, for at trave brostenene tynde i vores unikke by, UDEN at lægge en eneste krone i butikkerne.
Så er det her Kommunen har pligt til at skabe de rammer der fører til bæredygtig turisme, og at hver af de ca 450.000 turister erlægger de ca. kr. 450.00 - 500.- VisitDanmark har beregnet som gennemsnitsforbrug pr. dag pr. turist, eller ca. 225Mio. årligt i byens kasseapparater. - - et løft i omsætningen på ca 15% pr. forretning.
Helsingør er ikke den eneste by der har problemer med for mange tomme forretningslokaler, - - det er helt naturligt og gælder alle byer, men ikke alle byer har mulighed for at vende den kedelige udvikling, - - DET HAR HELSINGØR.
Helsingør detailhandel og ikke mindst Kommunen må indse at detailhandels strukturen har ændret sig, og det fysiske flow i strukturen, skal bygges op i tæt forhold til Online og nethandel med den respekt og forståelse af at alle detailhandlere er repræsenteret med, eller har tilknytning til Online handel for hver egen forretning, og at alle skal bidrage til den oplevelse konsumeren forventer, - mod et click på onlinehandel og levering til døren dagen efter.
På grund af kommunens meget fjendtlige erhvervspolitik og en fatal satsning på prøvestens centret, har detailhandlen i Helsingør mistet alle sine oplandskunder. dem har Hørsholm Lyngby og Hillerød forstået at "please" med nye storcentre og kæmpe udvalg. - de kommer ikke tilbage med mindre en ny bydel med et større handelscenter på Svingelport får succes.
Jeg tror Online handel har nået et stabilt leje, og har Helsingør for mange tomme forretningslokaler, så er udviklingen gået den forkerte vej, eller vi HAR IKKE FULGT MED UDVIKLINGEN, men skal i stedet tilpasse byens geografiske handelsområde til udviklingen. og skabe rammerne for byudvikling på Svingelport med tiltrækning af større udvalgsbutikker. (som man gjorde i 170-erne med opførelse af Lyngby storcenter.)
Med en multi- krydstogtkaj kan vi skabe liv i indre by, med en tredobling af de nuværende turister der ALLE køber for kr: 550.00 dagligt.
Endvidere kan der etableres 2 X 50MW havvands-varmepumper nedenunder en ny krydstogt terminal, der kan forsyne hele Helsingør med billig varme og GRØN ENERGI.
I modsætning til de fleste andre byer, så har Helsingør mulighed for at hæve omsætningen i byen med 15 -20%, ved at føre turisterne op gennem byen, fra en ny krydstogtkaj, og tilbage igen fra Kronborg. men Helsingør har også mulighed for at "Hente" de tabte oplandskunder tilbage, - - hvis ALLE detailhandlere er repræsenteret på nettet med online handel, og detailhandleren forstår samspillet mellem online handel, og den "oplevelse" forbrugerne skal lokkes med, for at handle fysisk i Helsingør. Online handel har fundet er mere stabilt leje, men forbrugeren har stadig et stort behov for at se - føle og dufte den fysiske vare, og det behov skal vi lære at udnytte.
HER ER KOMMUNENS OPGAVE; - at skaffe en digital infrastruktur som i resten af landet, - - - i dag er Helsingør kommune et IT - Uland, ringere end UGANDA, og kan end ikke klare de krav Skat fra 2024 stiller til et digitalt kassesystem. - salgssystem med direkte rapportering til SKAT.
I dag debatterer vi "Kunstig Intelligens" og processorer der er 100 gange hurtigere end dem vi har i dag. - - desværre går den nye teknologi, foreløbig helt forbi Helsingør nedre by, fordi det eksisterende digitale netværk ikke kan bære den hastighed og datamængde "Kunstig Intelligens" kræver.
Danmark er førende med en veludviklet og hurtig digital infrastruktur, - - bare ikke Helsingør nedre bydel samt Strandvejen mod Gilleleje, - - her har vi Svenske tilstande fordi de Svenske sendere er hurtigere og går bedre igennem.
Jeg har skrevet det adskillige gange: HELSINGØR ER ET IT MØRKELAND DER I DEN GRAD SKAL OPGRADERES
Den største udfordring er at "binde byen sammen" og udnytte synergieffekten hvor det er muligt.
- At skabe det byrum og den oplevelse den moderne konsumer i dag kræver for at handle fysisk, - mod et click på online handel med levering til døren dagen efter.
Detailhandlen i Helsingør skal være meget bedre til at kombinere, og ikke mindst forstå, sammenhængen med og mellem Internettet - online handel og den fysiske butik.
Der er fokuseret for meget på Axeltorv, som byens "samlingssted" , men efter vi fik kulturhavnen, er Axeltorv ikke strategisk egnet som samlingspunkt for byen, men skal centreres om "Simon spies plads" og det nye Svingelport. som vil ligge i passagen, og danne en lige linje til Kronborg, med handelsstrøg hele vejen "Krydstogtkaj - Svingelport - Stengade - Kulturhavnen - Kronborg og tilbage"
.
Læs også 2 x 50MW havvandspumper under ny krydstogtkaj