Kan teknologi skabe bedre kundeoplevelser i Helsingør
City?
Kan anvendelse af teknologier i byrummet og fysiske
butikker tiltrække flere kunder til Helsingør?
Jeg
skrev allerede i 2016 om Monitoring i indre by i forbindelse med et
"Visuelt løft" .
Infostandere/vejvisere flere steder i byen. bla. krydset Sct.
Olaigade og stjernegade - Bjerggade. Der indeholder hele City Walk ruten
med interaktiv søgning til næste attraktion.
Interaktiv søgning og vejviser
til pladser og torve, Hvad sker der på Axeltorvet lige nu og her, måske er
der mere spændende på Simon Spies Plads lige nu, hvor finder jeg
loppemarkedet, åbningstider og dage, byens åbningstider, alt på Dansk og
Engelsk.
Her kunne alle events listes, både kulturværfet, cityforeninges mærkedage
osv. En liste med alle byens forretninger som interaktivt kunne søges. Hvor
kan du finde den nærmeste hjertestarter i Helsingør og hvor findes nærmeste
skadestue.
|
Flere gavlmalerier i City |
Jeg har denne sommer, adskillige gange stillet mig op i forskellige
gadekryds i indre by, for at betragte turistens adfærd, og der går ikke lang
tid før et spørgsmål lyder "Sorry, do you speak English? - Can you
tell me where I find this one and the other and how do I get there
easiest?"
Mange Kommuner/byer benytter i dag digitale infostanderer ved større
indfaldsveje, Århus - Esbjerg - Søndrborg mfl.
Men infostanderne i Helsingør city er tænkt som interaktive standere, hvor
kun fantasien sætter grænse for brugen.
Der er stort behov for bedre skiltning og infostandere vil være en stor
service for de af vores gæster der ikke følger City Walk på mobilen
Jeg vil endog være interesseret i selv at afholde samtlige udgifter og
emplementere interaktivt software med ovenstående funktioner hvis kommunen
vil tillade opstilling af en testterminal på det viste sted i en periode på
mindst 3 år. Mit forslag er at jeg i testperioden selv administrerer
testterminalen. Dvs. jeg i perioden finder ud af prioritering, behov og
om Cityforeningen kunne være interesseret i at overtage administreringen
eller komunens Turisme og eventkoordinator vil være bedre egnet til den
fremtidige drift og vedligeholdelse.
Brugen af Infoterminaler
Her kan man forstille sig alt, lige fra Kommunal info service, hjertestarter i
området og er hjertestarteren tilgængelig lige nu og her, Lægevagt,
skadestue, alarmcentralen, turistforeningen, læg Kommunens paarkerings APP
ned på infostanderne, forespørg på hotelbooking, hvornår sejler næste
havnerundfart, ect ect.
Hvis Kommunen indfører betalt parkering, kan terminalerne benyttes
til indtastning af nummerplader og billetløsning med kortbetaling Bro Bizz
eller mobile pay. Turisten der lige er stået af bussen ved kronborg kan vælge
at gå på shopping i indre by, gå "Elsinore
City Walk ruten" eller hurtigt finde vej til det nærmeste
loppemarked, attraktion osv.. Alle Restauranter kan lægge Menukort på
infoterminalen og turisten kan vælge at spise på "Madmarkedet"
eller nyde en god frokost på de mange restauranter i byen. Der er GPS i
infoterminalen og et nødopkald skal ikke forklares med navn og adresse, men går
lige igennem til nærmeste redder. - - Interaktive Infostandere vil være
meget trykhedsskabende og kan redde liv. Alene ved hjertestop derved at hjælpen
er fremme på nogle få minutter. det er KUN fantasien der sætter grænsen.
- Man kunne forestille sig at mange i Helsingør der kan yde førstehjælp lod
sig registrere og ved ildebefindende eller hjertestop vil de enkelte
infoterminaler vide hvor nærmeste førstehjælp findes, om en person, læge,
brandmand, sygeplejerske, ambulancefører, politimand, kan/vil assistere i sin
fritid, og samtidig ved, eller denne person får anvist nærmeste tilgængelige
hjertestarter mellem dennes GPS koordinater og nødhjølp opkaldet. Det kan
redde liv.
Det kan både være bedre kundeoplevelser grundet en bedre leveret service
i butikkerne ud fra monitorering af kundernes adfærd, eller det kan være
bedre kundeoplevelser relateret til anvendt teknologi i det fysiske rum.
Specielt i Helsingør har der efter Kommunen har reduceret Lysstyrken/Lux
til det halve været totalt mennesketomt efter butikkerne lukker allerede kl.
17:00 - 17:30 i indre by. Dette skyldes utrykhed efter flere voldelige
episoder der er gået ud over sagesløse personer. Indfostandere vil
skabe mere liv udenfor butikkerne åbningstider fordi fordi infostanderne har
nødopkald og er tryghedsskabende.
Der kunne udvikles en App der havde nøjagtig samme oplysninger som
infostannderen og man kunne forestille sig at de enkelte detailforretningeri
byen kunne blive enige om altid at have et timetilbud/dagtilbud på stanneren.
? De enkelte restauranter kunne annoncere med et slagtilbur på en død
mandag aften.? - - - På den måde vil alle i Helsingør føle sig mere
forpligtet - / - eller lokket til at handle i lokalområdet.
Det er en formodning, at infostandere i indre by vil bidrage til at gøre
den fysiske del af handels- og servicevirksomheder mere konkurrencedygtige i
forhold til at kunne give tryghed og bedre oplevelser til kunderne, således
detailhandlen stadig kan eksistere om fem år og ikke bliver udkonkurreret af
udenlandske webshops, der stormer ind over Danmark´s grænser.
Detailhandlen er en branche under pres
Handels- og servicevirksomhederne står over for en stigende digitalisering
der presser de mindre virksomheder, og de fysiske butikker presses på
deres eksistensgrundlag på grund af den stigende e-handel og ikke mindst
grundet e-grænsehandlen.
Både regeringens vækstplan for digitalisering af dansk erhvervsliv og
Danmarks Vækstråd udpeger detailhandlen som en branche under pres.
Detailhandlen er også en branche, hvor der kan realiseres store samfundsmæssige
gevinster, hvis man via intelligent digitalisering og dataudnyttelse formår
at udnytte de urealiserede potentialer i branchen, hvilket kunne være en
bedre dataudnyttelse i de fysiske butikker i forhold til at imødekomme
kundernes behov.
Læs her om anbefalinger
til fremtidens detailhandel fra Erhvervsakadamiet