Den 21/10-2019
Eventuel krydstogtkaj i Helsingør?
Bølgerne går højt i debatten om en eventuel krydstogtkaj i Helsingør?
Print
denne som PDF
Der er ingen tvivl om at en ny Krydstogtkaj i Helsingør, med tiden vil blive velbesøgt, Måske endda med ventende skibe på reden fordi vi ikke har mulighed for at bygge et kajanlæg der er stort nok til mere end to af de moderne krydstogtskib i dag.
Interessen for en ny Krydstogtkaj i Helsingør, vokser med størrelsen af nye skibe i krydstogtindustrien.
|
Illustreret ca. størrelsesforhold hvis vi skal have plads til to skibe og lidt plads til byudvikling i det gule felt. |
København anlægger ny stor krydstogthavn der kan tage op til 4 skibe, men der er problemer med dybden for de allerstørste skibe, som for få år siden var Queen Marry 2.
I dag er Queen Marry 2 blot en mellemstørrelse og mange af de større skibe kan ikke gå til kaj i København.
Det er rigtigt som Borgmesteren skriver, De krydstogtgæster vi har i dag er absolut ikke kommet af sig selv, og emplementeringstiden er lang, men vi har en dygtig Birgitte Bergmann som skal have stor ros for indsatsen
På trods kan vi på sigt regne med at en Krydstogtkaj i Helsingør vil få flere anløb end København, Ganske enkelt fordi skibene bliver stadig større, og kun et nyt kajanlæg i Helsingør kan "sælge" anløb med en dybdegang på over 12 m. til de allerstørste skibe, ligesom navigering til anløb af Helsingør vil være væsentligt lettere og dermed billigere.
Herudover sejler mange af de store skibe slet ikke til Baltikum men vender snuden mod Nordlyset og de Norske skærgårde, med klimaforandringen og krydstogtindustriens søgen efter nye og mere terrorsikre ruter, vil vi opleve at de større skibe sejler nord om Island, eventuel en smut til Grønland på vej til Canadas fjorde som længe har været meget populære krydstogtdestinationer.
Der er ingen tvivl om, og det er ikke bare et spørgsmål om Helsingør, Enhedslisten, Alternativet eller Nej til kaj "vil have" en krydstogtkaj, eller så græs på arealerne, men i nationale interesser bliver det nok Helsingør der skal stille anlæg til rådighed for fremtidige Krydstogtskibe, ganske enkelt fordi Helsingør er de eneste der kan skaffe dybden Til de stadig større skibe., ligesom Helsingør er de eneste der vil få kapasitet til at modtage daglig tømning af spildevand fra
fremtidens største skibe fordi vi indbygger de to kæmpe tankanlæg under den nye Piar, som vi i løbet af vinteren langsomt kan udvinde biogas af og tømme
uden at overbelaste vores rensningsanlæg på en gang.
|
Hvad skal der gøres med de enorme mængder af plastaffald, hvis ikke vi ønsker at se det hænge i trægrene, i flydende plasticøer eller tilstoppede Havskilpader havfugle og hvaler der skyller i land med tilstoppede maver af plastaffald?
Plastproduktion forventes at blive fordoblet i løbet af de næste 20 år, ifølge en rapport udstedt af World Economic Forum.
Plastgenvindingsgraden er kun ca. 30 procent i Europa, kun ni procent i USA og er nul eller tæt på det i store dele af udviklingslandene.
Kina har allerede omkring 300 affalds-forbrændingsanlæg i drift, med yderligere flere hundrede under opførelse. men Kina lukker deres døre for fremmed affald, og da en overbelastet genvindingsindustri ikke klarer at følge med plastforurenings krisen, vil forbrænding i stigende grad blive brugt som et let alternativ siger "John Hocevar fra Greenpeace".
Vi kan formentlig forvente at verdensamfundet indfører strenge krav og
forbud mod dumpning af affald i verdenshavene, på linje med de sanktioner der i
dag er ved dumpning af Olie. - - Det kunne blive en Buseness cace for Helsingør
kommune at hjælpe de allerstørste skibe af med al slags affald Der kunne være
god økonomi i, "mod en rimelig betalig", at modtage Blandet affald, herunder
plastic affald for at forbrænde det i det nye Bio-flisfyr som kommunen
alligevel ikke kan skaffe flis nok til at holde værket i gang.
Ét kg kulstof ved fuldstændig forbrænding omdannes til 46/14 kg CO2 ~ 3 1/3 kg CO2!
1 Kg Kul giver 4 Kwh. El. ved fuldstændig forbrænding og udleder 3,286 kg CO2 Carbon Dioxid til atmosfæren
De baller eller paller plastic du ser på fotoet vejer ca. 300kg -
samme mængde flis fylder det dobbelte. - tredobbelte
ca. 300 kg plastaffald kan producere 1 MWh (elektricitet) og udleder ca. 879 kg. CO2 Carbon Dioxid til atmosfæren
ca. 260 Kg kul kan producere 1 MWh (elektricitet) og udleder ca. 893 kg. CO2 Carbon Dioxid til atmosfæren
ca. 410 Kg Biomasse/flis skal til for at producere 1 MWh (elektricitet) og udleder ca.
1192 kg. CO2 Carbon Dioxid til atmosfæren
Hvis et kulfyret kraftværk kun har en effektivitet på ca. 34%, Udleder værket ca. 1. KG. carbon dioxide for at producere 1 KWh eltricity
- - eller 1000 KG for at producere 1 MWh elektricitet.
Hvis et Biomasse/flisfyret kraftværk har samme effektivitet på ca. 34%, Udleder værket ca. 1.4 KG. carbon dioxide for at producere 1 KWh eltricity, men så eroderer kedlerne og skal udskiftes dobbelt så hurtigt og flisen skal stamme fra Danske skove.
Det Blandede plasticaffal vi modtager på den nye krydstogtkaj, "får vi en rimelig betaling for", men det flis FH skal skaffe er en knap vare og
slutprisen med levering, - kørsel af og pålæsning til lastbiler er i dag
langt dyrere end både kul - olie eller gas, det giver derfor særdeles god
mening at tilbyde forbrænding af plastaffald fra de allerstørste skibe, i
det nye Biomassefyr som er bygget til formålet. og udleder ca. 300 kg CO2 Carbon Dioxid
MINDRE til atmosfæren pr. produceret MWh elektricitet. - Hvis vi fyrer med Plastic i stedet for Flis og biomasse, som FH.(Olsen banden) oprindeligt havde planlagt.
Forurener krydstogtskibe.?
|
The only possible way to achieve the so much needed decarbonisation in our industry is by fully transforming to new carbon-neutral fuels and supply chains |
Ja krydstogtskibe forurener ca. 5% af den samlede transport´s CO2 udledning fordi skibene hidtil har benyttet tung svovlholdigt diselolie.
Imidlertid har krydstogtindustrien også meldt sig på banen og bebuder nye CO2 neutrale skibe og arbejder med at fremme udviklingen af avanceret miljøteknologi, som kan muliggøre nulemissionsdrift af skibe.
I anledningen af, at MSC Cruises nu (Nov. 2019) idriftsætter sit mest miljøvenlige skib nogensinde, MSC Grandiosa, erklærer selskabet sit mål om at blive verdens første helt CO2-neutrale større krydstogtselskab.
Maersk vil have CO2-neutrale fartøjer fra 2030
På grund af et skibs levetid på 20-25 år vil Maersk have konkurencedygtige kulstofneutrale skibe inden 2030 for at nå nulemissionsdrift af skibe i 2050. Udvikling af nye brændstoffer og skibsteknologier samt optimering af netværk vil være et vigtigt bidragsområde.
En har spurgt på vanddybden i sundet.
Det ser ud til vi har en vanddybde på ca 15m. lige udenfor den yderste mole, som herfra falder med 25% til 20M. men så ligger der en sandbanke på 16,2 m. dybde. som burde være nok til de allerstørste skibe.
Så vidt jeg kan se, flytter de sandbanke sig en smule efter strømforholdene. men en spunsvæd umiddelbart uden for den yderste mole vil formentlig bevirke en større dybde og måske flytter sandbanken sig helt.
Vi kan derfor regne med at i løbet af få år vil vi blive udfordret på pladsen/arealanvendelsen, og vi skal allerede nu beslutte om vi vil spolere muligheden for at etablere en ny bydel med strandpromenade ud for Scanlines opmarchbåse eller vi skal rykke en ny anløbskaj længere over til trykkerdammen hvor de store skibe heller ikke vil være så dominerende på grund af højdeforskel, og vil også her ligge under udsigtslinjen mod Kronborg.
Læs
meget mere om de nye flydende Tropiske Paredis-resorts.
For at illustrere størrelsesforholdene har jeg lagt 2 Queen Mary skibe så der opnås en fornemmelse af hvor langt vi faktisk skal ud mod Snekkersten for at give plads til to skibe i mellemstørrelsen.
Der er i Debatten flere gange givet udtryk for, at en anløbskaj også skal benyttes til Flislosning. - Jeg fornemmer at Kommunen benytter muligheden for anlæg af en ny Krydstogtkaj "som løftestang" fordi det nu endelig er gået op for Kommunen at den mængde Flis der skal bruges til det nye "Biotosseri", er for stor og det overrasker alle i Kommunen hvor meget losningen larmer, sviner og forurener, og Kommunen derfor er "lydhør" for at etablere en krydstogtkaj for at undgå losning i den nye Kulturhavn ? ? ? - Hvis jeg har ret i den "fornemmelse", kan jeg igen kun anbefale 20 tons dynamit, placeret godt ind under det nye Flisfyr. (Jeg har sagt det ved direkte skrivelse til Byrådet allerede i 2014)
Det kommer ALDRIG til at
køre, uanset om flisen losses i kulturhavnen eller fra en ny krydstogthavn, så udleder det nye flisfyr meget mere CO2 en
et gammelt Russisk kulfyret vært gør. - GLEM DET! men læg en kineser under, som FH. også burde have gjort ved det fallerede Biogasanlæg.