Detailmarkedet er i en rivende udvikling. Forbrugerne stiller stadig
større krav til butikkerne, samtidig med, at de i stigende grad vælger at
handle på Internettet. En udvikling der sætter de fysiske butikker under pres.
For at overleve på detailmarkedet, er det vigtigt, at butikkerne sætter sig
ind i de mekanismer, der grundlæggende påvirker detailhandlens udvikling. Det
er derfor nødvendigt, at se nærmere på den rivende digitale udvikling og
forbrugernes købsadfærd.
|
Helsingør indre by skal tilføres større udvalgsbutikker ved udvikling af Svingelport. |
”Den digitale udvikling omhandler først og fremmest muligheden for, at
forbrugeren kan søge informationer og foretage sine indkøb gennem internettet.
En udvikling der kan siges, at være i diametral modsætning til den
traditionelle fysiske butik. Forbrugernes adfærd peger samtidig i retningen af,
at de efterspørger muligheden for at kunne foretage sine indkøb nemt og
bekvemt – og gerne til lave priser. En forbrugeradfærd, der samtidig
underbygger online handel, da online butikkerne gennem et lavere
omkostningsniveau, ofte har mulighed for at tilbyde lavere priser end den
fysiske butik. Spørgsmålet er, hvordan den fysiske butik skal reagere på
denne udvikling,” forklarer Peter Skjold Mogensen, Lektor i detailhandel på
CPH Business.
Han mener, at der formentlig vil være to mulige svar på dette spørgsmål.
”Det nemme vil være, at der på sigt ikke er et fundament for den fysiske
butik – som dermed må se sig slået af digitalisering og forbrugernes ændrede
adfærd. Den anden og mere realistiske mulighed er, at de fysiske butikker i højere
grad skal følge med udviklingen og dermed indretter sig efter forholdene.”
Omnichannel
|
Omnichannel globale detailhandelsløsninger |
Hvis man tror den sidste løsning, betyder det, ifølge Peter Skjold
Mogensen, at butikkerne skal være opmærksomme på hvad der differentierer den
fysiske butik i forhold til online butikken – nemlig kundeoplevelsen. Med
dette menes, at forbrugeren opnår en unik købsoplevelse gennem hele indkøbsprocessen
– helt fra informationssøgning til køb af produktet. Der kan i den
forbindelse tales om Customer journey. Det betyder at forbrugeren føres
gennem hele indkøbsprocessen, hvor succeskriteriet er at forbrugeren ender med
en fornemmelse af en optimal købsproces, der havde et individuelt hensyn. I
forhold til Customer journey er det derfor nærliggende at inddrage Omnichannel.
”Omnichannel, handler om at kunne tilbyde kunden en købsproces på tværs
af forskellige platforme, som både kan være online i form at webshops og
sociale medier eller offline i form af fysiske butikker. Der kan f.eks. være
tale om situationer, hvor kunden søger informationer og bestiller et produkt
online for derefter at afhente i en fysisk butik. Eller at forbrugeren får præsenteret
et produkt i den fysiske butik og efterfølgende får det sendt direkte til
privatadressen,” siger Peter Skjold Mogensen.
Fokus på købsoplevelsen
|
Den fysiske butik skal tilbyde unikke indkøbsoplevelser og være ét og fuld integreret med internettet |
Ud over inddragelse af digitaliseringen, kan den fysiske butik tilbyde unikke
købsoplevelser.
Dette kan bl.a. være gennem øget fokus på produktpræsentation
og en personlig service, som ikke kan tilbydes i onlinebutikkerne.
Udfordringen er dog, at service og produktpræsentation ofte betyder højere omkostninger,
hvilket kan påvirke butikkens prisniveau og dermed også konkurrenceevnen.
Den
fysiske butik står derfor overfor store udfordringer i forhold til at fastholde
sin eksistens og samtidig sikre butikkens drift fremadrettet.
En udfordring der
ofte klares bedst af de større butikskæder, der gennem stordrift og
effektivisering, er bedre gearet til vækst.
|
Din forretning er total integreret med den iphone der går forbi |
”Hvordan detailmarkedet kommer til at se ud i fremtiden, afhænger i høj
grad af forbrugernes adfærd og butikkernes evne til at tilpasse sig markedet.
Der er nok ingen tvivl om, at de fysiske butikker der kommer til at klare sig
bedst, er dem som følger med udviklingen og implementerer digitaliseringen for
at skabe unikke kundeoplevelser,” slutter Peter Skjold Mogensen. Lektor i detailhandel på CPH Business
Se også: Helsingør
er et digitalt U-land og detailhandlen er digitale analfabeter.
Når nogen går forbi din forretning har du via Google/geocatch mulighed for at sende reklame til lige den-de Mobiltelefoner der går forbi din forretning i dette øjeblik. en dygtig udvikler kan også segmentere det kundesegment der ejer mobilen og målrette den reklame du sender til alder - mand - kvinde adresse og forbrugsmønster - det den potientielle kunde har søgt på internettet de sidste 6 dage (er lige her i den fysiske forretning hun nu går forbi)
Baggrundsfoto er "lånt" af:
Hedegaard Ure Og Smykker
Stürupsplads 1, (1 sal Helsingør Bycenter)
DK - 3000 Helsingør