Detailhandelsanalyse 2018 helsingør
Udvikling af indre by og Detailhandlen.
Kære politikere. Jeg er desværre forhindret i at deltage i
dialogmøde den 15. Nov. 2018, da nyder jeg sjussen på Silver Vind
i Owners suite. På det tidspunkt i holder møde, er jeg netop vågnet på Martiniqe
og min Butler har forberedt morgenmad på agter dæk.
Jeg ved at der på mødet vil herske holdninger og meninger der stritter i
alle retninger, og DESVÆRRE har vi ikke en Cityforening der har en samlet
holdning, hvis de da overhovdet har nogen.
Der vil helt sikkert og adskillige gange lyde: "Det er ikke Kommunens
opgave at støtte detailhandlen" og den indstilling er jeg med på,
det er generelt ikke Kommunens opgave, men det er Kommunens opgave at skabe
rammerne hvori en rimelig detailhandel kan trives. Det har Helsingør
Kommune forsømt siden Erik af Pommeren døde.
Alle detailhandelsanalyser har i al den tid jeg har drevet virksomhed i
Helsingør, over 30 år, sagt nøjagtig det samme, med nøjagtig det samme.
Ingen overraskelser der. der er kun en ting der divagerer i 2018.
ICP A/S nævner helt rutinemæssig som alle de andre år, "problemer med
parkeringspladser."? - - For mig er det ikke nogen overraskelse for
det har der stået i ALLE tidligere detailhandelsanalyser, Fakta er bare at i
dag 2018 står 2/3 af alle parkeringspladser tomme, simpelt hen fordi der ikke
længere er kunder i byen.
|
Iflg. Danmarks Statistik er detailhandlen i Danmark steget ca. 81% siden 2012 |
Se på de to diagrammer. Så vil du se at på bare de sidste fem år er Detailhandlen i helsingør skrumpet ind til det halve. 50% af omsætningen i indre by mangler
Kære Byrødder: når i nu igen har fået et fint stykke værktøj som ICP
rapporten er, så brug den please. (Alle de andre tilbage fra 1800 tallet er
ikke blevet brugt)
ICP A/S Anbefaler: De store udvalgsvarebutikker, som ikke kan indpasses
i bymidterne, bør koncentreres i Prøvestenscentret.
Men siger også: Det er ICP’s vurdering, at den nuværende struktur bør
fastholdes, således at de eksisterende udbudspunkter ikke svækkes.
Det er to modsat rettede anbefalinger idet Indre by og Espergærde centret
svækkes hvis Prøvestenscentret udvides.
Vi ved at i 2013 sagde ICP analysen at helsingørs 366 butikker i 2012
omsatte for 3,42 Mia på 106 200 m2
I år 2018 siger ICP analysen at helsingørs 337 butikker i 2017 omsatte for
3,18 Mia på 116 400 m2
Jeg har adskillige gange set at det der med tal, diagrammer og ligninger, +
& - ikke altid glider lige let ned, men vær nu lidt opmærksom.
Vi ved der er bygget store detailforretninger i Prøvestenscentret, ? -
altså ALLE de manglende 10.000 m2 kan relateres til nedlagte forretninger i
indre by, måske Espergærde.
|
Detailhandlen i Helsingør er faldet 5,8% siden 2012 |
Vi ved også at de flere og større forretninger i prøvestenscentret har
betydet større omsætning der, og de manglende ca. 220 Mio, alle kan
relateres til de mange nedlagte forretninger i indre by - Espergærde holder
status Q
Vi ved også at iflg statistikken er detailhandlen gået ca. 5,8% tilbage i
hele Helsingør
Jeg ved ikke hvor mange skattekroner detailhandlen ligger i Komunekassen, men
der er masser af arbejdspladser der forsvinder med detailhandlen.
Kommunen har de sidste ti år brugt alle krumspring for at lokke nye
højtydende og resourcestærke børnefamilier til kommunen, hvor jeg hele tiden
har sagt, hold igen med reklameudgifterne, børnefamilierne kommer ikke før vi
har boliger til dem. Nu kommer børnefamilierne fordi der er udsigt til boliger,
men de bliver ikke ved med at komme hvis ikke byen og de byrum kommunen skal
skabe, er lokkende nok for såvel børnefamilien og de detailhandlere der skaber
den atmusfære der er lokkkende for børnefamilien.
I dag lægger turister Ca. 2. Mia. alene i Nordsjælland hvoraf Helsingør
får den største bid af kagen. Grænsehandlen udgør en anden større del.
Herved kan vi konstatere at Helsingørs egne borgere ikke handler i city.
Nej det er ikke Kommunens opgave at støtte Detailhandlen i indre by, men her
må kommunen foretage et valg, vil Kommunen overhovedet have et byrum med
detailhandel i indre by.? Vi ved nu at detailhandlen i indre by reduceres
meget kraftigt. Skabes der ikke rammer for en kraftig modernicering og udvidelse
af rammerne for detailhandel i indre by, vil vi også miste grænsehandlen når
færgefarten indstilles.
Det er således IKKE et spørgsmål om det er kommunens opgave at støtte
detailhandlen,? -nej men en realistisk og moderne form for udvikling af et
område hvor Økonomi, Trivsel, Sundhed, udviklingsmuligheder går op i en
højere enhed der gør det lokkende for højtydende Resourcestærke
børnefamilier at flytte til kommunen og betale deres skat til et endnu bedre fælesskab.
Når du sammenligner det øverste diagram med det nederste, vil du se at Helsingør burde ligge på en omsætning der er 91% Højere end omsætningen faktisk er i dag.
Regn lige et par gange på tallene, og tænk på at de oplyste omsætningstal er inklusiv prisstigninger fra 2012. Helsingør indre by burde i dag sælge for det dobbelte, men butikslukninger i indre by har betydet at byen er skrumpet til det halve og mangler ca. 50% af den forventede omsætning
Det er nu IKKE længere muligt at defragmentere detailhandlen og bygge noget på pjalterne af indre by. Det er for sent. Bycentret vil om få år stå tilbage som et lokalt dagligvare nærcenter for byboerne
Er det nethandlens skyld ?
Nej. så udviklet er nethandlen endnu ikke, og det meget drastiske fald i omsætningen i Helsingør indre by kan slet ikke forklares eller begrundes med konkurrence fra Nethandel, men Nethandlen er kommet for at blive og det indretter den fysiske detailhandler sig efter.
De allerfleste Netbutikker har også en fysisk butik, hvilket er blevet et konkurrenceparemeter på nethandlen, og den butik vil også fysisk etablere sig hvor de fysiske rammer for detailhandel er optimale (det er de absolut ikke i Helsingør nu) - - Vi kan skabe det ved udvikling af Svingelport, hvor vi har focus på at skabe det byrum der går hånd i hånd med den manglende "intimitet", og erstatter det fraværende sociale aspekt ved internethandel, - - netop det der gør den fysiske detailforretning konkurrencedygtig i forhold til den stigende internethandel.
Helsingør Bymidte skal være en social nærværende oplevelse med smag duft og sjæl, i kontrast til Nethandlens fraværende og asociale oplevelse uden smag og sjæl. Detailhandlen skal være EN OPLEVELSER der er uden konkurrence fra nethandlen. Se også detailhandelsrapport fra Dec. 2018
Det eneste der kan redde Detailhandlen er udvikling af Svingelport, der sammen med Bycentret kunne samle den tilbageværende detailhandel omkring Simon Spies plads og svingelport i et miljø der kompencerer for de mangler Internethandlen nu engang har og altid vil have